Mēs dzīvojam ļoti pateicīgā laikā, kad šķēršļu ceļā uz mūsu uzņēmējdarbības panākumiem ir ļoti maz, vai to nav vispār. Vairs nav nepieciešams neskaitāmus gadus pavadīt augstskolas solā, bet pietiek ar dažu stundu gariem online kursiem, lai gūtu padziļinātu un aktuālu izpratni par dažādiem jautājumiem. Vairs nav nepieciešami milzīgi ieguldījumi, lai iznomātu, izremontētu un atvērtu veikala telpas pilsētas centrā, tā vietā ar dažu klikšķu un eiro palīdzību varam radīt savu internetveikalu. Tāpat vairs nav jāuztraucas par neaptverami dārgām reklāmām TV ekrānos vai laikrakstos, kur tikai neliels procents šo reklāmas skatītāju, iespējams, varētu būt mūsu klienti. Mēs dzīvojam laikā, kad sākt savu uzņēmējdarbības ceļojumu ir ļoti viegli un ērti.
Valts iesāk ar to, ka pēc būtības pastāv divas reklāmas stratēģijas - "Meklētāju uzrunāšana" un "Čilotāju patraucēšana". Bet ar ko tās atšķiras?
Vienā gadījumā potenciālais klients ir apzinājies problēmas esamību un aktīvi lūko pēc iespējamā risinājuma. Otrā gadījumā potenciālais klients neapjauš problēmu un nemeklē tās risinājumu. Iespējams, šim cilvēkam nemaz nav problēmu, taču "patraucēšanas" stratēģija ir vērsta uz šī cilvēka uzrunāšanu un impulsa pirkuma veicināšanu - varbūt šim cilvēkam iepatiksies tas, ko esam izveidojuši un viņš, pēkšņu emociju vadīts, veiks pirkumu.
Katrai no šīm stratēģijām ir savi plusi un mīnusi, un, atkarībā no nozares un biznesa attīstības fāzes, katru no šīm stratēģijām ir iespējams veiksmīgi izmantot. Bet kuru no tām vajadzētu izmantot [vidējam] topošajam uzņēmējam?
Valts uzskatu, ka vajadzētu iet drošo ceļu, meklējot un uzrunājot tos cilvēkus, kuri jau šobrīd meklē to, ko piedāvājat. Bet kur un kā viņus atrast?
Šai reklāmas stratēģijai pati atbilstošākā platforma ir Google. Turp dodas cilvēki, kad viņi meklē kaut ko specifisku un, ļoti iespējams, ir gatavi veikt pirkumu. Google rīcībā ir arī ļoti precīzi dati par to, ko un kādā apmērā cilvēki meklē. Tas ļauj pielāgot mūsu sortimentu un vēstījumu. Tas ļauj saprast, kas īsti notiek mūsu noskatītajās nozarēs un nišās.
Fokusējoties uz Google meklētājprogrammu, atkal ir iespējamas divas reklāmas apakšstratēģijas - maksas un bezmaksas.
Ja vēlamies ļoti īsā laikā uzrunāt mūsu potenciālos klientus un pārbaudīt, vai mūsu ideja strādā, un, ja mums tam ir pieejams kaut neliels budžets, tad Google Ads reklāmas platforma ir pats labākais risinājums. Un, pat ja jums šobrīd nav ne jausmas, kā to izmantot, ir pieejami virkne maksas un bezmaksas Google Ads kursi interneta vidē, ko varat lēni un pakāpeniski apgūt sev ērtā vietā un laikā. Rezultātā jūs spēsiet radīt efektīvas un ne pārāk dārgas reklāmas, lai jau šodien pat novirzītu potenciālos klientus uz savu mājas lapu. Bet ko darīt, ja mums nav reklāmas budžeta?
Lieliska alternatīva Google kontekstā ir SEO, ko latviski pazīst kā meklētājprogrammas optimizāciju. Skan sarežģīti, bet patiesībā nav tik traki - mērķis ir izveidot kvalitatīvu mājas lapu ar vērtīgu saturu potenciālajiem klientiem. Ja tas tiek pareizi izdarīts, tad mūsu mājas lapa būs atrodama augstu Google meklējumu rezultātos pilnīgi bez maksas. Arī šīs burvestības ir iespējams apgūt online SEO kursos. Vienīgais mīnuss šai metodei ir papildus laiks, ko ir jāiegulda satura izveidē, kā arī laiks, ko jāpavada gaidot, līdz Google "zirnekļi" iepazīsies ar šo informāciju un izlems, cik augstu meklēšanas rezultātos to attēlot. Tas var aizņemt pat vairākus mēnešus, tomēr rezultātā mēs varam iegūt sistemātisku, bezmaksas potenciālo klientu plūsmu.
Vēl Google kontekstā Valts izceļ vienu no Google Ads piedāvātajiem rīkiem - Keyword Planner, ar kura palīdzību varam detalizēti iepazīties ar pieprasījumu teju jebkurā nozarē, attiecībā uz teju jebkuru produktu, vēl pirms paši esam sākuši šī produkta izveidi/ražošanu. Tas ļauj ietaupīt laiku vai gluži otrādi - dod mums lielu pārliecību, ka ir vērts pasteigties, jo mūsu topošo produktu vai pakalpojumu aktīvi meklē ļoti daudz cilvēku. Šajā rīkā redzēsim ne tikai vidējo meklējumu skaitu noteiktam produktam (atslēgvārdam), bet arī tā pieprasījuma sezonalitāti un līdzīgas idejas, ko cilvēki meklē šajā kontekstā. Tas ļauj mums uzlabot un pielāgot savu piedāvājumu tirgus vēlmēm, tas sniedz arī papildus idejas sortimenta paplašināšanai. Bet tas var sniegt arī skaidru signālu, ka tirgum mūsu iedomātais produkts nemaz nav nepieciešams.
Otra stratēģija balstās uz reklāmas rādīšanu plašākam cilvēku lokam, kas konkrētajā brīdī, ļoti iespējams, absolūti nedomā par pirkumu veikšanu vai pakalpojumu rezervēšanu. Šī stratēģija lieliski piedien sociālajiem tīkliem, kuros primāri uzturamies, lai sekotu līdzi draugu un paziņu aktivitātēm, komunicētu ar saviem domubiedriem.
Līdzīgi kā Google gadījumā, ar šo dažādo sociālo tīklu reklāmas platformas, jo sevišķi Facebook Ads Manager ir iespējams izstudēt visai plaši gan klātienes apmācībās, gan dažādos interneta kursos. Tomēr Valts nedomā, ka šī reklāmas stratēģija (reklāmu rādīšana plašai auditorijai, cerot, ka pēc iespējas lielāks procents “uzķersies uz āķa”) ir efektīva, uzsākot biznesa gaitas. Šī stratēģija prasa gan zināmu pieredzi, gan relatīvi lielus finanšu ieguldījumus, jo neizbēgami nākas "nodedzināt" naudu, cenšoties, piemēram, atrast efektīvākos targetācijas iestatījumus. Tādēļ Valts rekomendē primāri fokusēties uz tiem reklāmas kanāliem, kur var ar garantiju sasniegt cilvēku, kam jūsu sniegtais produkts vai pakalpojums tiešām ir nepieciešams.
Tomēr tas nenozīmē, ka sociālajos tīklos nevajadzētu izvērst nekādas aktivitātes. Lielākajā daļā gadījumu tā ir lieliska iespēja komunicēt ar jau esošajiem klientiem, ik pa laikam atgādinot par savu eksistenci un pastāstot foršus jaunumus par projekta attīstību.
Pieminēšanas vērtas noteikti ir arī Facebook domubiedru grupas, kas šobrīd lielā mērā pilda to, ko reiz pildīja dažādi interneta forumi. Tā ir unikāla iespēja vienkopus atrast un sasniegt savus potenciālos klientus, ne centa neieguldot reklāmā. Un, jo sevišķi Latvijas tirgū, ir daudzi virzieni, kuros Facebook grupas vēl nemaz nav radītas, un tā var būt lieliska iespēja šādu grupu izveidot un pārvaldīt sava labuma gūšanai.
Visbeidzot, Valts pieskaras jautājumam par mājas lapu izveidi. Valts neieteiktu ieguldīt lielus finanšu un laika resursus, lai radītu vienu lielu mājas lapu projektam vai idejai, par kuras dzīvotspēju vēl nav drošas pārliecības. Viņš nerunā par iekšējo entuziasmu un pārliecību par savu ideju, bet tieši par konkrētiem skaitļiem, kas pierāda pieprasījuma apmēru un konkurences blīvumu. Taču tas nenozīmē, ka mājas lapa nav nepieciešama. Gluži otrādi - mājas lapa ir fundamentāli svarīgs mārketinga instruments! Tādēļ Valts iesaka ieguldīt laiku un vismaz kaut kādus finanšu resursus, lai apgūtu tās izveidi vismaz primitīvā līmenī. Tas ļaus ātri un ar simboliskiem līdzekļiem jebkurā brīdī izveidot nelielu, brošūras vai landing tipa mājas lapu, lai notestētu savu ideju un tās dzīvotspēju.
Interneta dzīlēs ir atrodama ļoti plaša informācija gan par to, kā ātri izveidot mājas lapas dažādās platformās, gan par to, kā pareizi konstruēt landing lapas, kā efektīvi strukturēt mājas lapas sadaļas, kā uzlabot conversion rate rādītājus, kas būtībā nozīmē, ka arvien lielāks skaits lapas apmeklētāju veic darbību, ko vēlaties - iegādājas produktu vai veic pakalpojuma rezervāciju. Šeit ir ļoti daudz iespējamo virzienu un tos visus nemaz nevar uzskaitīt, taču - atliek tikai rakt! Ikkatram jaunajam uzņēmējam ir jāpiemīt šai vienai rakstura īpašībai - uzņēmībai. Ja tā ir, tad šķēršļu jūsu ceļā nebūs, jo sevišķi mūsdienās, kad visas durvis ir vaļā.
Lai izdodas iecerētie projekti!
Rakstu veidojis LU studentu Biznesa inkubatora bijušais dalībnieks, Rehence mārketinga aģentūras dibinātājs Valts Vīze.