Oskars Zapackis (Biznesa Atslēga) ir pieredzējis biznesa koučs, kurš ikdienā uzņēmējiem palīdz ar pārdošanu un biznesa attīstību. Viņš min, ka labākais veids, kā ātri un nesāpīgi pārbaudīt idejas dzīvotspēju, ir vērtēt, vai tavu produktu kāds gribēs nopirkt, pirms vēl esi uzsācis tā ražošanu.
Oskars pats ir pārdevis tiešsaistes fitnesa programmu, kamēr vēl nebija uzfilmēts neviens video. Iepriekšpārdošanā šo programmu nopirka 74 cilvēki 30 dienas pirms platformas palaišanas.
Kādi ir Oskara padomi idejas validācijai un pārdošanai pirms produkta ražošanas, lasi tālāk.
#1 Analizē savu tirgu
Lai vieglāk validētu ideju, saproti, vai jau pastāv tāds vai līdzīgs produkts vai pakalpojums, veic pamatīgu tirgus izpēti, kur sīki un smalki izanalizē potenciālos konkurentus. Skaties viņu mājaslapas saturu, cenas, sociālos kontus, sekotājus. Ja ir iespējams, veic potenciālā apgrozījuma aprēķinu un salīdzini ar konkurentu iepriekšējo gadu apgrozījumu. Noskaidro, cik viņiem ir darbinieku. Sazinies ar vadītāju, ielūdz uz kafiju, parunājaties par visiem plusiem un mīnusiem, ar ko var saskarties šajā biznesā. Visbeidzot - izveido savu minimālo dzīvotspējīgo produktu (MVP – minimum viable product).
#2 Neuztraucies, ja tava ideja nav unikāla
Ja ideja ļoti patīk un vēlies to sasaistīt ar uzņēmējdarbību, tev nebūt nav jāsatraucas par super unikālu veidu kā atšķirties no saviem konkurentiem, jo pilnīgi dabīgā veidā tev ir iespēja būt labākam par viņiem. Tu jautāsi kā? Atbilde ir saistoša mūsdienu realitātei, kur redzam, ka uzņēmēji nespēj tikt līdzi tik strauji mainīgajam gadsimtam, kurā mēs dzīvojam. Mārketings un klientu piesaiste mainās ik dienas, pārdošanas metodes ir jāslīpē, jo arī patērētājs sāk palikt daudz izglītotāks. Meklē konkurentu vissliktākās atsauksmes un cilvēki tev pateiks priekšā, kā būt labākam, jo tikai tirgus un klienti spēj noteikt, ko ir nepieciešams uzlabot.
#3 Uzticības veicināšana un sevis pozicionēšana tirgū kā speciālistam
Veido saturu balstoties uz savu industriju un tematiku, ievērojot šos trīs pamatprincipus - izglīto, iedvesmo un izklaidē. Ne visam tevis radītam saturam ir jābūt saistītam ar produktu un tā īpašībām, bet gan ar uzticības veicināšanu un sevis pozicionēšanu tirgū kā speciālistam. Tev ir jākļūst par ''Go To Person'', kas nenozīmē, ka Tu visu zini, bet gan cilvēki ir droši, ka, ja lūgs palīdzību, tu spēsi ieteikt, dot padomus un virzīt pareizā virzienā, pat ja no tevis beigās neko nenopirks.
#4 Nodefinē savu potenciālo klientu
Savu potenciālo klientu no sākuma ir nepieciešams nodefinēt, veicot pilnu klienta avatara testu un intervijas. Tev ir jābūt skaidram, ar kādām problēmām un stereotipiem saskaras tavs klients saistībā ar taviem produktiem un kas būtu iespējamie iebildumi pirkuma veikšanai vai darījuma noslēgšanai.
#5 Ja vēlies piesaistīt investīcijas - izstrādā kārtīgu biznesa plānu
Investoriem ir ļoti svarīgs biznesa plāns, bet pāri tam kalkulācijas, kur tiek aprēķināts iespējamais apgrozījums, izdevumi, nolietojums, papildus izmaksas utt. Investors nozīmē jauna nauda tavā uzņēmumā, bet, lai investori to dotu, viņiem ir ļoti svarīgi zināt, kā tiks iztērēts katrs eiro un cik ilgā laikā viņiem būs iespēja iegūt ieguvumu no savas investētās naudas.
Savas idejas attīstība nereti ir sarežģīts un ilgs laiks, ja ieguldi pārāk daudz produkta izstrādē, bet ne paša risinājuma validēšanā. Galvenais ir runāt ar savu mērķa klientu un saprast, vai viņiem šāds risinājums ir vajadzīgs un vai viņi būtu gatavi par to maksāt naudu.
Raksts tapis sadarbībā ar biznesa iespēju festivāla "Icebreakers" biznesa attīstības tēmu bloka vēstnesi Oskaru Zapacki. Satiec Oskaru festivālā 6. oktobrī Latvijas Universitātes (LU) Akadēmiskajā centrā, Zinātņu mājā. Bezmaksas biļeti paņem šeit.
Festivālu organizē LU Biznesa inkubators, pateicoties Latvijas Universitātes Studentu padomes, LU fonda un mecenātu, Rīgas domes un LIAA atbalstam, kā arī pasākuma galvenajiem partneriem “LMT Retail & Logistics” un AS "4finance". Festivālu informatīvi atbalsta TVNET.