Kā izskatās jūsu darba diena? Un ar ko nodarbojaties ikdienā?
Visi strādājam paralēli citos darbos. Mūsu komandā ir divi juristi, viens finansists un viens programmētājs. Visbiežāk strādājam pa vakariem un taisām sapulces un savus mini hakatonus brīvdienās. Tieši tad tiek paveikts visvairāk. 100% darbs notiek attālināti.
Padalies, lūdzu, vienkāršiem vārdiem kāda ir jūsu biznesa ideja un ar ko tā ir īpaša?
Mūsu produkts - Ligalio - ir privātuma politiku ģenerators. Tas ļauj uzņēmumiem ātri un kvalitatīvi izveidot privātuma politikas mājas lapām vai mobilajām lietotnēm. Produkts ir īpaši izdevīgs ar to, ka jebkurš var izveidot savu privātuma politiku bez juridiskām priekšzināšanām un ietaupīt vairāk kā 1 000 EUR, salīdzinot ar datu aizsardzības speciālistu pakalpojumiem par šo pašu produktu.
Ar cik klientiem jūs jau sastrādājaties?
Pagaidām esam izveidojuši privātuma politikas četriem testa klientiem. Vienu no piemēriem var apskatīt šeit https://vectormine.com/privacy-policy/.
Vai, palielinoties aktivitātei virtuālajā pasaulē, Metaverse, utt., jūsuprāt, palielināsies arī privātuma politika?
Ja palielinās virtuālā aktivitāte, tad, visticamāk, palielināsies arī personas datu apjoms, ko uzņēmumi ievāc un apstrādā, kā arī personas datu apstrāde kļūs sarežģītāka. Visas šīs darbības ar personas datiem būs jāapraksta privātuma politikās. Tāpēc pieprasījums pēc privātuma politiku izveidošanas un atjaunošanas pakalpojumiem varētu pieaugt.
Vai jūs piekristu apgalvojumam: "Privacy is power. What people don't know they can't ruin"?
Piekrītam! Jo mazāk tavi privātie dati ir pieejami citiem, jo mazāka ir iespēja, ka šos datus izmantos pret tevi.
Tirgus tendence gan ir pretēja. Pašlaik cilvēki diezgan brīvi publicē savus personas datus internetā un iepērkas šaubīgos interneta veikalos, nedomājot par sekām.
Viens piemērs, ko mēs bieži izmantojam, stāstot par personas datiem, ir dažādi interneta veikali vai kursi. Nereti tos izveido viens vai divi cilvēki, kam nav nekāda vēlme droši uzglabāt personas datus – tai skaitā maksājumu karšu datus. Mūsu paziņam ir gadījies, ka mēnesi pēc iepirkšanās internetā kāds no viņa bankas kartes Šveicē iegādājas lidmašīnas biļetes. Vēlāk atklājās, ka krāpnieki bija ieguvuši kartes datus no interneta veikala, kur mūsu paziņa iepirkās. Lieki teikt, bet pazaudētā nauda netika atgūta.
Mūsdienās cilvēkiem ir profils visam! LinkedIn – darbam, Instagram un Facebook - ikdienai, Tinder - randiņiem, vai, jūsuprāt, tas varētu arī kaut kad tuvākajā nākotnē mainīties?
Visticamāk, nekas nemainīsies cilvēku paradumos. Sociālajiem tīkliem pozitīvā puse ir nenoliedzama – iespēja efektīvi komunicēt (it īpaši noderīgi Covid-19 laikā), dalīties un iegūt informāciju, izklaide utt. Negatīvā puse ir, protams, tas, ka mēs par sociālo tīklu izmantošanu maksājam ar saviem datiem.
Ir jānotiek vairākiem lieliem skandāliem kā Cambridge Analytica, vai cilvēkam pašam ir jāpiedzīvo kāda negatīva situācija, lai tiešām sāktu aizdomāties par savu datu drošību un mainītu paradumus.
Labā ziņa ir tāda, ka pašlaik jau eksistē vairāki uzņēmumi, kas taisa sociālo tīklu alternatīvas ar uzsvaru uz datu drošību. Iespējams, ka kāds no šiem servisiem nākotnē pat varētu aizstāt Facebook vai Instagram jo, kā rāda vēsture, nereti lielajiem uzņēmumiem ir grūti noturēt ilgtermiņā #1 pozīciju un sekot līdzi inovācijām.
Kāpēc kvalitatīva privātuma politika ir tik svarīga?
- lai izpildītu likumu prasības un izvairītos no regulatora sodiem;
- lai parādītu saviem klientiem, ka Jums rūp viņu datu drošība (uzņēmuma reputācijas jautājums);
- lai pats uzņēmums saprastu, ar kādiem personas datiem tas strādā un vai ir nepieciešamas kādas papildu darbības, lai nodrošinātu datu drošību. Bieži vien to saprot, veidojot privātuma politiku.
Kā īsumā atšķiras privātuma politika uzņēmumiem?
Privātuma politika ir juridisks dokuments, kurā uzņēmums izstāsta, kādus personas datus tas ievāc, kā šie dati tiek izmantoti, cik ilgi uzņēmums glabā šos datus, kur tos iegūst, kam tos nodod un kādas ir klientu tiesības saistībā ar saviem datiem. Privātuma politikas atšķirsies katram uzņēmumam, jo katrs uzņēmums apstrādā dažādus personas datus un dažādos veidos. Tādēļ ir liela kļūda, kā diemžēl esam novērojuši praksē, kopēt citu uzņēmumu politikas un ievietot savā mājaslapā kā savas.
Padalieties, lūdzu, īsumā pie kā jūs šobrīd strādājat?
Pašlaik mēs strādājam pie mūsu pamatprodukta – privātuma politikas ģeneratora. Pēdējo nedēļu laikā pilnveidojam produktu sakarā ar to, ka tirgū notiek būtiskas izmaiņas. Piemēram, WhatsApp saņēma €225 miljonu lielu sodu, tostarp par neatbilstošu privātuma politiku. Ņemot vērā regulatora piezīmes, secinājumus un izmaiņas, ko WhatsApp ievieš savā privātuma politikā, arī mēs strādājam pie mūsu produkta 2.0 versijas, kas būs atjaunota pēc jaunākajiem standartiem.
Paralēli tam veidojam arī Ligalio blogu, kur rakstīsim par uzņēmumiem aktuālām tēmām, par GDPR un par privātuma politikām.
Kādas grūtības jau ir nācies pārvarēt?
Idejas sākumā bija grūti atrast programmētāju. Runājām gan ar freelanceriem, gan ar vairāk kā 10 IT izstrādes uzņēmumiem. Meklējām arī variantus Upwork. Tajā brīdī mēs vēl īsti nesapratām, kādu produktu vēlamies veidot, un bija grūti izskaidrot programmētājiem, kas mums ir nepieciešams.
Lai novērstu šo problēmu, mēs paši izveidojām produkta un mājas lapas dizainu, veicām detalizētu tirgus izpēti, un izveidojām produkta MVP ar bezkoda risinājumu. Tad bija vieglāk izskaidrot, ko vēlamies uztaisīt un kas šo produktu patērēs. Pēc šī mājasdarba veikšanas pāris nedēļu laikā atradām arī jaunu komandas biedru ar spēcīgām programmēšanas iemaņām, kas pašlaik mums palīdz uzbūvēt privātuma politikas ģeneratora tehnisko pusi.
Padalies, lūdzu, ar kādu grāmatu vai cilvēku, kas jūs motivē?
Rework (by David Heinemeier Hansson and Jason Fried) – laba grāmata, kas stāsta kā uzsākt un vadīt biznesu ar mazāk resursiem, kā mums šķiet ir nepieciešams. Mēs paši Ligalio arī ņemam vērā dažus ieteikumus no šīs grāmatas. Viens no ieteikumiem ir šis: “Ilgtermiņa plānošana ir minēšana. Izlemiet, ko darīsiet šonedēļ, nevis šogad. Izdomājiet nākamo vissvarīgāko lietu un dariet to tūlīt.”
Ko jūs teiktu studentam, kas vēl baidās attīstīt kādu biznesa ideju?
Ja interesē bizness, galvenais ir sākt un sākt tagad. Procesa laikā var daudz iemācīties, iegūt jaunus draugus un biznesa partnerus. Bieži vien pirmās biznesa idejas ir briesmīgas un tās nestrādā, bet tam arī ir jāiziet cauri. Neveiksme ir daļa no procesa. Labāk ir mācīties agri, kad likmes ir mazas.
Miks no mūsu komandas pirmo uzņēmumu uzsāka 2008. gadā (toreiz 15 gadu vecumā). Tieši tad, kad sākās finanšu krīze. Beigu beigās šī ideja bija pelnoša, un gūtā pieredze noderēja nākošajās biznesa idejās.
Kāda ir jūsu nākotnes vīzija uzņēmumam? Vai ir kāds īpašs mērķis, ko vēlaties sasniegt?
Mēs vēlamies atrisināt aktuālu tirgus problēmu – gari un nelasāmi juridiskie dokumenti, tai skaitā privātuma politikas. Mūsu mērķis ir padarīt privātuma politikas viegli lasāmas, īsākas un uzlabot juridisko dizainu. Tad tās kļūs saprotamākas gan uzņēmumiem, gan klientiem un labāk pildīs savu funkciju.
Zinot to, ko zināt tagad, vai ir kaut kas, ko jūs būtu mainījuši savā idejas attīstībā?
Mēs noteikti būtu ātrāk piesaistījuši programmētāju savai komandai, kas, visticamāk, ļautu mums ātrāk tikt līdz produkta testēšanai. Sākumā mēģinājām ar bezkoda rīkiem, bet tie nespēja nodrošināt nepieciešamo produkta funkcionalitāti.
Trīs lietas, kas vajadzīgas labai biznesa idejai?
1. Laba komanda, kas ir spējīga īstenot biznesa ideju.
2. Produkts, kas risina aktuālu tirgus problēmu.
3. Pietiekami liels tirgus ar tendenci augt, lai varētu nopelnīt un lai produkts būtu ilgtspējīgs.
Intervija tapusi sadarbībā ar inkubatorā realizēto #futurecreators programmu, intervijas autore: Anete Krūmiņa